Αισθητηριακή Ολοκλήρωση είναι η φυσιολογική λειτουργία μέσω της οποίας ο εγκέφαλος επεξεργάζεται και οργανώνει κατάλληλα τα ερεθίσματα που λαμβάνει από το περιβάλλον και το σώμα μας. Πρόκειται για μια αυτόματη διαδικασία του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος, που μας καθιστά ικανούς να αλληλεπιδρούμε αποτελεσματικά με το περιβάλλον μας.
Η θεωρία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης αποτελεί μια προσέγγιση της Εργοθεραπείας, η οποία αναπτύχθηκε από την Α. J. Ayres (εργοθεραπεύτρια με μεταδιδακτορικές σπουδές στην εκπαιδευτική ψυχολογία και τις νευροεπιστήμες) τη δεκαετία του 1950-1960. Η Ayres ανέπτυξε αξιολογήσεις και διεξήγαγε μια σειρά ερευνών που τεκμηρίωσαν τη θεωρία και την παρέμβαση της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης. Με τον χρόνο, άλλοι ερευνητές συνέβαλλαν στην περαιτέρω ανάπτυξη της θεωρίας.
Στη θεωρία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης, στις πέντε βασικές αισθήσεις που είναι ευρέως γνωστές (ακοή, όραση, γεύση, όσφρηση, αφή), προστίθενται η ιδιοδεκτικότητα και η αίσθηση που δεχόμαστε από το αιθουσαίο σύστημα. Κατά την παρέμβαση, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο απτικό, στο αιθουσαίο και το ιδιοδεκτικό σύστημα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα υπόλοιπα συστήματα θεωρούνται λιγότερο σημαντικά. Συνοπτικά, οι λειτουργίες των αισθητηριακών συστημάτων, είναι οι εξής:
Η δυσλειτουργία Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης είναι η δυσκολία επεξεργασίας των αισθητηριακών εισερχόμενων πληροφοριών από τα παραπάνω αισθητηριακά συστήματα, με αποτέλεσμα τη μη λειτουργική συμμετοχή του ατόμου σε δραστηριότητες καθημερινής ζωής και τη μη λειτουργική συμπεριφορά. Οι διαταραχές αισθητηριακής επεξεργασίας διακρίνονται σε τρεις κύριες κατηγορίες:
Ενδεικτικές συμπεριφορές, οι οποίες μπορεί να σημαίνουν διαταραχές στην αισθητηριακή επεξεργασία και που οι γονείς μπορεί να παρατηρήσουν στο παιδί τους, αποτελούν:
Αρχικά, ο εργοθεραπευτής καλείται να αξιολογήσει τη πιθανότητα ύπαρξης Διαταραχών Αισθητηριακής Επεξεργασίας μέσω κλινικής ή φυσική παρατήρησης, συνέντευξης γονέων, δομημένων ποιοτικών αξιολογήσεων και σταθμισμένων αξιολογητικών εργαλείων, προκειμένου να δημιουργήσει μια ολοκληρωμένη εικόνα για τα ενδιαφέροντα, τις αισθητηριακές και κινητικές δεξιότητες του παιδιού.
Ο εργοθεραπευτής, πρέπει αν είναι κατάλληλα εκπαιδευμένος και καλείται να συνθέσει και να ερμηνεύσει τις πληροφορίες που έχει συλλέξει, προκειμένου αυτές να καθοδηγήσουν την παρέμβασή του. Η παρέμβαση της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης εφαρμόζεται κυρίως σε ατομικά προγράμματα παρέμβασης που εκτελούνται από τον εργοθεραπευτή, σε χώρους που πληρούν τις βασικές αρχές της θεωρίας.
Αυτό το επιτυγχάνει μέσω της προσφοράς ενός κατάλληλου, ασφαλούς και πλούσιου σε ερεθίσματα θεραπευτικού χώρου, στον οποίο το παιδί μπορεί να αλληλεπιδράσει, διακριτικά καθοδηγούμενο, αλλά και όσο ελεύθερο χρειάζεται ώστε να αναπτύξει αυτοπεποίθηση, ανεξαρτησία και εμπιστοσύνη στις ικανότητές του.
Ο χώρος πρέπει να είναι κατάλληλα διαμορφωμένος, με ύπαρξη αιωρούμενου εξοπλισμού (π.χ. κούνιες) και εξοπλισμού που θα παρέχει στο παιδί πληθώρα σωματοαισθητηριακών ερεθισμάτων (απτικά- ιδιοδεκτικά, όπως στρώματα, σκάλες, μπάλες).