Οι Μαθησιακές Δυσκολίες αποτελούν μια ανομοιογενή ομάδα αναπτυξιακών διαταραχών, που είναι εγγενής στο άτομο. Αποδίδονται σε δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος κι είναι δυνατόν να ενυπάρχουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του.
Αφορά δυσκολίες που εκδηλώνει ο μαθητής στην πρόσκτηση και χρήση των ικανοτήτων γραμματισμού, καθώς και αντιληπτικών και γνωστικών ικανοτήτων (π.χ.: έννοιες χώρου-χρόνου, διάκριση μορφής-πλαισίου, μνημονική λειτουργία, κ.α.).
Συχνά ενυπάρχουν με άλλες προβληματικές συμπεριφορές, όπως την έλλειψη αυτοελέγχου, κοινωνικής αντίληψης, κοινωνικής αλληλεπίδρασης.
Δε μπορεί να θεωρηθεί ότι ένας μαθητής παρουσιάζει μαθησιακές δυσκολίες όταν έχει αισθητηριακές ανεπάρκειες, νοητική υστέρηση, συναισθηματικές διαταραχές, πολιτισμικές διαφορές ή δέχεται ελλιπή διδασκαλία.
Οι μαθησιακές δυσκολίες εκδηλώνονται ως σοβαρές ή και ειδικές δυσκολίες στην ανάγνωση, στη γραφή, στην ορθογραφία και στα μαθηματικά. Ένας μαθητής, λοιπόν, μπορεί να παρουσιάζει τα εξής:
Αν οι οικείες δυσκολίες είναι πραγματικές, επίμονες και συστηματικές, τότε χρειάζεται να απευθυνθούμε σε ένα ειδικό που θα σχεδιάσει και θα εφαρμόσει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης, λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες, τις αδυναμίες και τα ενδιαφέροντα του εκάστοτε μαθητή.