Οδηγίες για τους γονείς. Χειρισμοί για την αδυναμία συγκέντρωσης και οργάνωσης
Είναι φυσιολογικό για τα παιδιά, κάποιες φορές, να ξεχνούν τις εργασίες τους, να ονειροπολούν μέσα στην τάξη, να ενεργούν προτού σκεφτούν ή να γίνονται νευρικά την ώρα του φαγητού. Ωστόσο, η απροσεξία, ο παρορμητισμός και η υπερδραστηριότητα αποτελούν επίσης χαρακτηριστικά γνωρίσματα της ΔΕΠ-Υ.
Τα συστατικά του προβλήματος της ΔΕΠ-Υ είναι τρία:
α) η υπερδραστηριότητα,
β) η απροσεξία και
γ) η παρορμητικότητα.
Είναι σημαντικό, πέρα από την εκπαίδευση και τις παρεμβάσεις που θα πραγματοποιούνται από τους εκπαιδευτικούς στο σχολείο και από τους θεραπευτές, να εκπαιδευτούν και οι γονείς σε αντίστοιχους τρόπους παρέμβασης.
Οδηγίες και χειρισμοί για την αδυναμία συγκέντρωσης και οργάνωσης :
-
- Δημιουργείστε μια ρουτίνα. Στα παιδιά με ΔΕΠ-Υ δεν αρέσουν οι αλλαγές στην καθημερινότητα τους, γι΄αυτό θα ήταν χρήσιμο αν ακολουθούσαν ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα κάθε μέρα. Κολλήστε το πρόγραμμα κάπου που θα είναι ορατό, έτσι ώστε το παιδί να ξέρει πότε είναι η ώρα να διαβάσει, να παίξει κ.τ.λ.
-
- Βοηθείστε το παιδί να οργανωθεί. Βάλτε την τσάντα του, τα βιβλία του, τα ρούχα, τα παιχνίδια του στο ίδιο μέρος έτσι ώστε να μην τα χάνει.
-
- Χρησιμοποιήστε ξεκάθαρες και σύντομες οδηγίες για να υπενθυμίσετε στο παιδί σας τις υποχρεώσεις του.
-
- Δώστε θετική ενίσχυση ή τιμωρία. Όταν το παιδί σας έχει επιθυμητή συμπεριφορά ή έχει πετύχει έναν στόχο ενισχύστε το θετικά, ενώ τιμωρείστε το επιεικώς όταν παρουσιάζει ακατάλληλη συμπεριφορά.
-
- Απομακρύνετε τα αντικείμενα που το αποσπούν. Κλείστε την τηλεόραση, το ράδιο, απομακρύνετε παιχνίδια, κυρίως όταν διαβάζει.
-
- Επιδιώξτε βλεμματική επαφή με το παιδί σας όταν μιλάτε.
-
- Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ δε μπορούν να οργανώσουν τη σκέψη τους. Αν, λοιπόν, το παιδί σας φλυαρεί για κάτι που σας μιλάει, οργανώστε το ζητώντας του να σας δώσει απαντήσεις στις ερωτήσεις: τι; που; πότε; γιατί;
-
- Τοποθετήστε τα συρτάρια, τα ράφια και άλλα βασικά αντικείμενα σε σημεία που να είναι εύκολα προσβάσιμα. Έτσι το παιδί θα είναι ανεξάρτητο και δε θα χρειάζεται βοήθεια για βασικές δραστηριότητες καθημερινότητας.